Hop til hovedindholdet

Erhvervsforløb (CSI - Biologi og fysik/kemi) 9. klasse

Vis lignende arrangementer


Dato og tid

Torsdag d. 28. oktober 2021 kl. 09:00 til 14:00

Tilmeldingsfrist

Mandag d. 27. september 2021 kl. 09:00

Sted

Rybners Tekniske Gymnasium, Spangsbjerg Møllevej 72, 6700 Esbjerg Rybners Tekniske Gymnasium
Spangsbjerg Møllevej 72
6700 Esbjerg

Erhvervsforløb (CSI - Biologi og fysik/kemi) 9. klasse

Vis lignende arrangementer


Erhvervsforløb


 

CSI - Biologi og fysik/kemi

Beskrivelse:

CSI-forløbet varer 1 dag, hvor eleverne introduceres for 3 kriminalsager der skal løses. Det drejer sig henholdsvis om et røveri, et mord og en forsvunden tronarving. Til løsning af hver enkelt sag undervises eleverne i en retsteknisk metode og får efterfølgende lov til at afprøve den. 

Forløbet afspejler den pædagogiske tilgang på Teknisk Gymnasium: teori i anvendelse.

Eleverne arbejder i grupper og undervisningen veksler mellem teori og praksis.

Forløbet dækker en lang række af fagenes fælles mål - disse er beskrevet på s.2-3.

Forløbet er målrettet 9. klasse

Det praktiske:

Varigheden er 1 dag fra 09.00-14.00

Eleverne skal medbringe bærbar computer (hvis muligt).

 

I forløbet arbejdes med følgende kompetencemål samt færdigheds- og vidensområder i fagene biologi og fysik/kemi:

Biologi:

Kompetencemål:

  • Undersøgelse - Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi.
  • Modellering - Eleven kan anvende og vurdere modeller i biologi. 
  • Perspektivering - Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.
  • Kommunikation - Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi.

Færdigheds- og vidensområder:

  • Undersøgelser i naturfag
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi

Færdigheds- og vidensområder for kompetenceområdet modellering efter 9. klassetrin

  • Modellering i naturfag
  • Evolution
  • Krop og sundhed
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi

Færdigheds- og vidensområder for kompetenceområdet perspektivering efter 9. klassetrin

  • Perspektivering i naturfag
  • Evolution
  • Krop og sundhed
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi

Færdigheds- og vidensområder for kompetenceområdet kommunikation efter 9. klassetrin

  • Formidling
  • Argumentation
  • Ordkendskab
  • Faglig læsning og skrivning

 

Kompetencemål og færdigheds- og vidensområder for faget fysik/kemi

Kompetencemål for faget fysik/kemi efter 9. klassetrin

  • Undersøgelse - Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i fysik/kemi.
  • Modellering - Eleven kan anvende og vurdere modeller i fysik/kemi.
  • Perspektivering -Eleven kan perspektivere fysik/kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.
  • Kommunikation - Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med fysik/kemi

 

Færdigheds- og vidensområder for kompetenceområdet undersøgelse efter 9. klassetrin

  • Undersøgelser i naturfag
  • Stof og stofkredsløb

Færdigheds- og vidensområder for kompetenceområdet modellering efter 9. klassetrin

  • Modellering i naturfag
  • Stof og stofkredsløb

 

Færdigheds- og vidensområder for kompetenceområdet perspektivering efter 9. klassetrin

  • Perspektivering i naturfag

Færdigheds- og vidensområder for kompetenceområdet kommunikation efter 9. klassetrin

  • Formidling
  • Argumentation
  • Ordkendskab
  • Faglig læsning og skrivning

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >