Hop til hovedindholdet

Erhvervsforløb (Produktudvikling) 8. - 10. klasse Mat/design/uddogjob. Uge 10

Vis lignende arrangementer


Dato og tid

Onsdag d. 14. november 2018 kl. 10:00 til 13:00

Tilmeldingsfrist

Søndag d. 14. oktober 2018 kl. 12:00

Sted

Kvist Industries, Siggaardsvej 2, 6818 Årre Kvist Industries
Siggaardsvej 2
6818 Årre

Erhvervsforløb (Produktudvikling) 8. - 10. klasse Mat/design/uddogjob. Uge 10

Vis lignende arrangementer


Arrangementsbeskrivelse

Erhvervsforløb (Produktudvikling)
8. - 10. klasse. Matematik, design og uddannelse og job   
Kvist Industries, Årre

 
      

                                                                                                  

Max antal 25 elever (en klasse)


Det er nu muligt at besøge Kvist Industries i Årre, som er en stor virksomhed, der producerer et vel af forskellige designmøbler til Danmark såvel som udlandet. Eleverne vil få et indblik virksomhedens mange forskellige erhvervsretninger og hvilke specifikke arbejdsopgaver der bliver varetaget i virksomheden. Forløbet vil have specielt fokus på produktudvikling - produktionsforberedelsen i en stor moderne virksomhed. Eleverne kommer til arbejde med selv at skulle produktudvikle et nyt møbel, med inspiration fra hvad de oplever hos Kvist Industries.

FORLØBET

Forløbet starter hos Kvist Industries med en præsentation af virksomheden og dens forskellige produkter. Elever får en gennemgang af hvordan Kvist arbejder, når der skal udvikles nye produkter. De bliver bl.a. andet sat ind i processen fra prototypestadiet til egentlig salgbart produkt. Eleverne opnår viden omkring, hvor mange forskellige personer, samt erhvervsretninger, der faktisk er medvirkende til at et enkelt produkt bliver til virkelighed.

Eleverne vil blive introduceret for nedenstående begreber, som bruges af Kvist Industries i arbejdet med produktudvikling- produktforberedelse.

Produktudvikling-produktionsforberedelse:

Mock-ups, prototyper, forkalkulationer (inkl. værkstøjsomkostninger) produktionstegninger, styklister, værktøjer og CNC-programmer til produktion primært af møbler.


OPGAVE

Eleverne skal som opgave hos Kvist Industries produktudvikle deres eget bud på et nyt møbel. De skal inddrage nogle af de begreber og måder de er blevet introduceret for hos Kvist i deres egen arbejdsproces. Opgaven er en gruppeopgave der lægger op til at eleverne kan udnytte hinandens mange forskellige kompetencer. Det er tilladt at lade sig inspirere af de mange forskellige møbler der findes i showroomet hos Kvist. (Der må tages billeder til inspiration og tegnes skitser den sidste tid i forløbet hos Kvist.


EFTER

Efter forløbet på Kvist Industries arbejder eleverne videre i klassen med opgaven, der kan evt. bruges IT-programmer som (Geogebra) i matematik til at tegne møbler eller lignende programmer. Forløbet slutter med fremlæggelser via PowerPoint, hjemmeside eller lignende medie. Kvist har indvilliget i at give deres bedømmelse af de forskellige nye produkter eleverne har udviklet/designet. De mailes til Kvist, som så giver feedback til klassen.      

 

Fagene og emnerne i fokus: matematik, design og uddannelse og job

Kompetencemål: Matematik, geometrisk tegning, måling

Eleverne skal fortsat arbejde med fremstillingen og anvendelsen af sådanne tegninger og igennem forløbet blive i stand til at vurdere kvaliteten af egne og andres geometriske tegninger.
Det betyder bl.a., at eleverne skal kunne forholde tegningen til den situation, den anvendes i, og til formålet med anvendelsen.

Færdighedsmål                                                                                                                                            
Eleven kan fremstille præcise tegninger ud fra givne betingelser

Eleven kan bestemme mål i figurer ved hjælp af formler og digitale værktøjer

Vidensmål                                                                                                                                                             
Eleven har viden om metoder til at fremstille præcise tegninger, herunder med digitale værktøjer

Eleven har viden om formler og digitale værktøjer, der kan anvendes ved bestemmelse af omkreds, areal og rumfang af figurer

Kompetencemål: Uddannelse og job, design

Uddannelse og jobkendskab, ideudvikling og produktrealisering

Færdighedsmål   
Eleven kan redegøre for mulige sammenhænge mellem uddannelse og job

Eleven kan fremstille produkter efter egne ideer

Eleven kan udvikle ideer fra hverdagslivet, herunder med digitale værktøjer

Vidensmål

Eleven har viden om uddannelsesveje og senere jobmuligheder lokalt, nationalt og internationalt

Eleven har viden om funktion i relation til udførelsen af produktet

Eleven har viden om brug af informations- og inspirationskilder

Skolen varetager følgende:

  • Selve forløbet er gratis.
  • Skolen afholder udgiften for transport til og fra virksomheden.
  • Stiller med minimum 1 voksen.
  • De voksne deltager aktivt i forløbet, samt hjælper med transport til og fra skolen.
  • Forberede deltagelse før besøget. 

! VED TILMELDING

  • Bekræftes samtidig, at skolen er bekendt med de ovenfor beskrevne forpligtelser.
  • Du får tilsendt en bekræftelse for tilmelding. Når du modtager denne, har du tilmeldt et hold (ikke som angivet, 1 person)

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >