Hop til hovedindholdet

Erhvervsforløb (familieøkonomi) 8. - 10. klasse Mat/Samf/uddogjob

Vis lignende arrangementer


Dato og tid

Onsdag d. 1. oktober 2025 kl. 08:00 til mandag d. 1. december 2025 kl. 09:30

Tilmeldingsfrist

Fredag d. 29. august 2025 kl. 11:00

Sted

Jeres skole, -, 6800 Varde Kommune Jeres skole
-
6800 Varde Kommune

Erhvervsforløb (familieøkonomi) 8. - 10. klasse Mat/Samf/uddogjob

Vis lignende arrangementer


Beskrivelse af arrangementet

Erhvervsforløb (familieøkonomi)
8. - 10. klasse. Matematik, samfundsfag og uddannelse og job   
Nr. Nebel Sparekasse - ude på jeres skole!

           


Max antal 50 elever ( 2 klasser samlet)
(Det koordineres mellem læreren og banken ift. konkret dato ude på skolen)

I perioden fra d. 1. oktober 2025 til den 1. december 2025.

Nu er det muligt at supplere undervisningen på skolen i matematik og samfundsfag om økonomi og budget med et besøg fra Nr. Nebel Sparekasse. Dagen vil bl.a. give eleverne indblik i hverdagsøkonomien og de evt. faldgruber man skal være obs. på, når budgettet skal holdes.

FORLØBET


Kl. 08:00- 9.30       

                      Velkomst - Præsentation
                      Hvem er vi?
                      Tip en 13'er
                       
                      Unge og økonomi 
                      Personligt forbrug 
                      Opgaver
                      Status
                      

OPGAVEN

Forløbet og opgaverne om familieøkonomi fra Sparekassen for Nr. Nebel og Omegn er konstrueret således, at eleverne;

  • får større økonomisk forståelse for sammenhængen mellem deres egen og familiens økonomi
  • gøres fortrolige med et budget
  • får en fornemmelse af hvad det reelt koster for en familie at leve i dagens samfund
  • gøres opmærksomme på, at større økonomiske beslutninger kan have langsigtede konsekvenser for familiens økonomi
Dagen starter med at instruktørerne fortæller lidt om Sparekassen, sig selv og deres vej gennem skole og uddannelse til finansassistent. Der udleveres en tipsseddel med 13 spørgsmål omkring økonomi. Tipssedlen gennemgås ved håndsoprækning på klassen (herunder snak om de forskellige punkter og plads til spørgsmål.)

Herefter vil de unge få udleveret et budgetskema, som de hver især udfylder med deres egne beløb. Der regnes sammen og vi finder et gennemsnit pr. elev i klassen. (Dette bruges senere på dagen i budgetlægningen)

Klassen deles op i grupper og arbejder med budget. Når budgettet for et helt år er færdigt, udleveres et hæfte med diverse hændelser. Disse hændelser skal regnes ind i budgettet, og de unge opnår herved en forståelse af, hvad ting koster (eks. bilen bryder sammen lige før en kør-selv-ferie, tv´et går i stykker – er der råd til et nyt? uventet tandlægeregning osv.) 

Under gruppearbejdet er instruktørerne rådgivere, som hjælper grupperne med at løse de problemer, der måtte opstå under vejs, og det forventes ligeledes, at læreren er til stede hele dagen.

HUSK:

  • Eleverne skal medbringe en computer til dagen.
  • Eleverne skal medbringe lommeregner på dagen.
  • Læreren er tilstede hele dagen.


Fagene og emnerne i fokus: matematik, samfundsfag, uddannelse og job

Kompetencemål: Matematik, samfundsfag
Algebra, regnestrategier, privatøkonomi og forbrugeradfærd

Færdighedsmål   
Eleven kan udføre beregninger vedrørende procentuel vækst, herunder rentevækst      

Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser 

Eleven kan beskrive privatøkonomiske problemstillinger og valgmuligheder         
                              
                                                                               
  
Vidensmål
                                                                      
Eleven har viden om procentuel vækst og metoder til vækstberegninger i regneark, herunder viden om renter, lån og opsparing                                        

Eleven har viden om elementer i problemløsningsprocesser

Eleven har viden om privatøkonomiske begreber  

Kompetencemål: Uddannelse og job

Uddannelse og jobkendskab



Færdighedsmål   

Eleven kan redegøre for mulige sammenhænge mellem uddannelse og job

Vidensmål 

Eleven har viden om uddannelsesveje og senere jobmuligheder lokalt, nationalt og internationalt

 
Skolen varetager følgende:
  • Selve forløbet er gratis.
  • Stiller med minimum 1 voksen.
  • De voksne deltager aktivt i forløbet.
  • Forberede deltagelse før besøget. 

! VED TILMELDING

  • Bekræftes samtidig, at skolen er bekendt med de ovenfor beskrevne forpligtelser.
  • Du får tilsendt en bekræftelse for tilmelding. Når du modtager denne, har du tilmeldt et hold (ikke som angivet, 1 person)

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Kontaktinformation til arrangør

Kasper Skjeldmose Andersen
Tlf: +45 76 52 64 42
ksa@sparnebel.dk

Kontaktinformation til arrangør

Kasper Skjeldmose Andersen
Tlf: +45 76 52 64 42
ksa@sparnebel.dk