Hop til hovedindholdet

Erhvervsforløb (Gør drømmene til virkelighed) 9.- 10. klasse Jobogudd/Mat/Samf

Vis lignende arrangementer


Dato og tid

Tirsdag d. 1. april 2025 kl. 11:00 til 13:00

Tilmeldingsfrist

Søndag d. 23. marts 2025 kl. 09:00

Sted

Jyske Bank, Lerpøtvej 1, 6800 Varde Jyske Bank
Lerpøtvej 1
6800 Varde

Erhvervsforløb (Gør drømmene til virkelighed) 9.- 10. klasse Jobogudd/Mat/Samf

Vis lignende arrangementer


Arrangementsbeskrivelse

Erhversforløb (Gør drømmene til virkelighed)
9.- 10. klasse. Job og uddannelse, matematik og samfundsfag                                                 
Jyske Bank, Varde

Max antal 35-40 elever fra samme skole

 




FORLØBET

Nu er det muligt at få din klasse opdateret på de basale elementer inden for økonomi. Jyske Bank åbner dørene op for en dag, hvor din klasse eller gruppe på op til 40 elever kan blive en del af en dag med fokus på vigtighed omkring de unges viden og kompetencer inden for økonomi og budget.


Gør drømmene til virkelighed

Statistikken viser, at flere og flere registreres i RKI som dårlige betalere i en ung alder. Forklaringen er, at en del af de unge ikke har basal og nødvendig viden om økonomi og er så impulsive, at de opbygger en stor gæld alt for tidligt i livet. Behovet for at lære om økonomi i den fase, hvor man går fra en simpel økonomi til en mere kompleks økonomi er derfor stort.

 

Få et undervisningsforløb i økonomi

Jyske Bank til byder derfor et forløb, der kan gøre de unge klogere på penge og forberede dem på de økonomiske udfordringer, der venter i fremtiden.

En rådgiver fra Jyske Bank gennemgå emner som:

  • Skat, frikort, årsopgørelse og forskudsopgørelse
  • Budget – formål og fordele
  • Rådighedsbeløb
  • Opsparing
  • Diverse muligheder for lån i banken og andre steder
  • ÅOP – årlige omkostninger i procent
  • RKI – og konsekvenserne ved at blive registeret som dårlig betaler
  • Hvad kan banken (alle banker, ikke blot Jyske Bank) hjælpe med?

 

  • Arrangementet handler mest om den basale økonomi, gennem dialog, opgaver og indlæg. De studerende inddrages, det forventes derfor at de har forberedt følgende:

Forberedes i klassen før besøget

  • Hvad har i af indtægter, hvad har i af udgifter faste/variable i dag, og hvordan om 4 år – ændre det sig?
  • Udarbejde spørgsmål.

Der vil blive serveret en vand og bolsjer, dagen afsluttes med tip en 13’er, hvor der vil være præmie til vinderen.


Fagene og emnerne i fokus Job og uddannelse, Matematik og Samfundsfag

I forløbet udvides også elevernes kendskab til forskellige former for arbejdsliv og beskæftigelse og de vilkår, der er gældende på det danske og internationale arbejdsmarked.


Kompetencemål:
Fra uddannelse til job, regnestrategier

Færdighedsmål                                                                                                Eleven kan redegøre for mulige sammenhænge mellem uddannelse og job

Eleven kan anvende beregninger inden for reelle tal med passende grader af præcision, herunder med digitale værktøjer

Vidensmål                                                                                                                    
Eleven har viden om uddannelsesveje og senere jobmuligheder lokalt, nationalt og internationalt  

Eleven har viden om graden af præcision i forskellige typer beregninger med reelle tal, herunder beregninger med procent                                                                                                        


Kompetencemål:
Arbejdsliv, Mine valg, privatøkonomi og forbrugeradfærd

Færdighedsmål
Eleven kan vurdere forhold i arbejdsliv med betydning for valg af uddannelse og job                       

Eleven kan træffe begrundede valg af uddannelse i et job- og karriereperspektiv    

Eleven kan beskrive privatøkonomiske problemstillinger og valgmuligheder                                                                                              

Vidensmål 
Eleven har viden om rammer, betingelser og muligheder for ansatte, selvstændige og iværksættere    

Eleven har viden om sammenhæng mellem karriereveje, personlige værdier, interesser og færdigheder

Eleven har viden om privatøkonomiske begreber                                                                                                                                                                                                                                                               

Skolen varetager følgende:

  • Selve forløbet er gratis.
  • Skolen afholder udgiften for transport til og fra virksomheden.
  • Stiller med minimum 1 voksen.
  • De voksne deltager aktivt i forløbet, samt hjælper med transport til og fra skolen.
  • Forberede deltagelse før besøget. 

! VED TILMELDING

  • Bekræftes samtidig, at skolen er bekendt med de ovenfor beskrevne forpligtelser.
  • Du får tilsendt en bekræftelse for tilmelding. Når du modtager denne, har du tilmeldt et hold (ikke som angivet, 1 person)

 

 

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Kontaktinformation til arrangør

Troels Pedersen
Tlf: +45 T +45 89 89 82 45 | M +45 23 63 54 84
troels.pedersen@jyskebank.dk

Kontaktinformation til arrangør

Troels Pedersen
Tlf: +45 T +45 89 89 82 45 | M +45 23 63 54 84
troels.pedersen@jyskebank.dk