Hop til hovedindholdet

Erhvervsforløb (Innovation og entrepenørskab med faget Teknologi) 8.-10. klasse

Vis lignende arrangementer


Dato og tid

Mandag d. 2. september 2024 kl. 09:00 til fredag d. 28. februar 2025 kl. 14:00

Tilmeldingsfrist

Fredag d. 3. januar 2025 kl. 09:00

Sted

Rybners Tekniske Gymnasium, Spangsbjerg Møllevej 72, 6700 Esbjerg Rybners Tekniske Gymnasium
Spangsbjerg Møllevej 72
6700 Esbjerg

Erhvervsforløb (Innovation og entrepenørskab med faget Teknologi) 8.-10. klasse

Vis lignende arrangementer


Arrangementsbeskrivelse

Innovation og entrepenørskab med faget Teknologi

 

OBS! Efter booking kontaktes Steffan Røn Scherner for at aftale dato til afvikling af forløbet, SRJ@rybners.dk

Forløbet kan afvikles i perioden fra september 24´ til og med feburar 25´.

Lær at løse problemer og opfinde nye ting...

Målgruppe fra 8.-10. klasse

Beskrivelse:

Vil du være med til at opfinde fremtidens fedeste produkter? Vil du gerne lære, hvordan du får den helt rigtige idé, den som andre ikke får? Så er dette forløb lige noget for dig!

Alle de fedeste ting her i verden er opfundet af mennesker, der kan tænke anderledes og som har troet på at alt kan lade sig gøre – også det der ”ikke kan lade sig gøre”. Det har fx resulteret i opfindelser som bilen, flyvemaskinen, mikroovnen og mobiltelefonen. Hvad bliver det næste?

I faget Teknologi ser vi et problem som alt der kan blive nemmere, sjovere, lettere eller mindre træls eller som det vi ”normalt” kalder et problem. Et problem kan således være alt lige fra, at man synes det er træls at tømme opvaskemaskine eller, at ens mobiltelefon går i stykker – til global opvarmning. I faget Teknologi lærer eleverne at løse mange problemer!

Dette forløb vil give en prøvesmag på faget teknologi med fokus på, hvordan vi løser problemer og opfinder nye ting. Der arbejdes problemorienteret og meget på samme måde som på ingeniøruddannelsen.

 

Det praktiske:

Varigheden er 1 dag fra 09.00-14.00

Eleverne skal medbringe bærbar computer (hvis muligt).

Vores forløb i faget Teknologi dækker en række af de fire dimensioner og kompetencemål inden for ”innovation og entrepenørskab”.

 

Handlingsdimensionen:

Vores forløb i teknologi fører frem imod følgende mål:

  • Eleverne kan på eget initiativ iværksætte og deltage i aktiviteter og projekter, som har et konkret mål.
  • Eleverne har forståelse af værdibegrebet og kan skelne imellem, hvad der skaber hvilke former for værdi for en bestemt modtagergruppe.
  • Eleverne kan kommunikere hensigtsmæssigt og strategisk mundtligt og skriftligt i korte og længere præsentationer.
  • Eleverne kan lede gruppearbejder og aktiviteter og håndtere åbne opgaver hensigtsmæssigt.
  • Eleverne kan samarbejde målrettet med klassekammerater
  • Eleverne kan forholde sig til egne roller i samarbejdsrelationer.

 

Kreativitetsdimensionen:

Vores forløb i teknologi understøtter elevernes evne til og glæde ved at arbejde kreativt med følgende mål:

  • Eleverne kan anvende kreativitet til løsning af faglige og sociale opgaver.
  • Eleverne kender metoder til struktureret idegenerering og kan anvende disse.
  • Eleverne kan eksperimentere med opgaver og udfordringer, arbejde vedholdende og improvisere med brug af forhåndenværende ressourcer.
  • Eleverne kan udtrykke kreativitet i forskellige former gennem æstetiske udtryk, medier og handlinger.

 

Omverdensforståelsesdimensionen:

Vores forløb i teknologi fører frem imod følgende mål:

  • Eleverne har forståelse for, hvordan videnskab og menneskets handlinger over tid har medvirket til at skabe den kulturelle, sociale og økonomiske virkelighed.
  • Eleverne kan skelne imellem det lokale, nationale og globale og kender til forskelle i kulturer, traditioner og sociale forhold.
  • Eleverne kan anvende skolens fag til at analysere en kontekst for problemstillinger og muligheder.

 

Personlig indstilling:

Vores forløb i teknologi fører frem imod følgende mål:

  • Eleverne har forståelse for egne ressourcer og tro på egne evner i forhold til alene eller sammen med andre at kunne iværksætte aktiviteter eller løse opgaver uden en klart defineret løsning.
  • Eleverne kan forstå og acceptere usikkerhed og risiko i forbindelse med løsning af opgaver og udfordringer og kan overkomme modstand i den forbindelse.
  • Eleverne kan acceptere egne og andres fejl og kan anvende disse som grundlag for læring.

 

Skolen som booker varetager følgende:

  • Selve forløbet er gratis.
  • Skolen afholder udgiften for transport.
  • Stiller med minimum 1 voksen.
  • De voksne deltager aktivt i forløbet, samt hjælper med transport til og fra skolen.
  • Forberede deltagelse før besøget. 

! VED TILMELDING

  • Bekræftes samtidig, at skolen er bekendt med de ovenfor beskrevne forpligtelser.
  • Du får tilsendt en bekræftelse for tilmelding. Når du modtager denne, har du tilmeldt et hold (ikke som angivet, 1 person) 
 

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Kontaktinformation til arrangør

Steffen Røn Scherner
Tlf: +45 61200049
srj@rybners.dk

Kontaktinformation til arrangør

Steffen Røn Scherner
Tlf: +45 61200049
srj@rybners.dk